Stwórz czytelny regulamin inspirując się projektem ustawy w USA

W USA parlamentarzyści debatują nad nowym prawem. Ma wprowadzić szereg wymogów co do tego, jak powinien wyglądać czytelny dla odbiorców regulamin. W tym wpisie chcę Cię nieco zainspirować i dać Ci ściągawkę z „Contract User Experience” do użycia przy Twoich własnych dokumentach.

90% użytkowników, rozpoczynając korzystanie z usług online, nie czyta regulaminów przed ich zaakceptowaniem (link).

Szczerze mówiąc jest to dla mnie absolutnie zrozumiałe. Sam w większości przypadków należę do tej grupy.

A co by się stało, gdyby do zajrzenia do regulaminu zachęciła mnie nadzieja, że zapoznanie się z nim będzie proste i przyjemne?

TLDR ACT, CZYLI AMERYKAŃSKI STANDARD REGULAMINU

W styczniu 2022 grupa amerykańskich parlamentarzystów zaproponowała uchwalenie TLDR Act (oznacza to Too long, didn’t read – po takim skrócie w komunikacji korporacyjnej zawiera się streszczenie bardziej złożonego komunikatu adresowanego do odbiorcy).

Jak myślisz, jakie wymogi co do treści regulaminów powinny znaleźć się w ustawie regulującej prostotę ich odbioru?

Parlamentarzyści postawili na między innymi na następujące:

– regulamin ma rozpoczynać się od informacji ile czasu zajmie zapoznanie się z nim (np. przez podanie liczby słów);

– do tego podane powinno być streszczenie najważniejszych praw i obowiązków klienta;

– zawarty powinien być spis „danych wrażliwych” przetwarzanych w ramach świadczenia usługi, a towarzyszyć powinien mu diagram obrazujący przepływ tych danych.

TLDR Act wymaga jednocześnie ujawnienia szeregu informacji z zakresu przetwarzania „danych wrażliwych”. Między innymi co do tego jak można doprowadzić do ich usunięcia. 

To akurat dla nas, Europejczyków, RODOwy standard 🙂

CZAS NA REFLEKSJĘ

Mam nadzieję, że powyższe propozycje nieco Cię zainspirowały. A jak prezentują się tworzone przez Ciebie regulaminy?

Oprócz manewrowania w gąszczu regulacji, które należy uwzględnić przy pisaniu wzorców umownych, masz przestrzeń na zastanowienie się, czy odbiorca go zrozumie?

Tak, wiem – przede wszystkim należy pamiętać, że regulamin ma zabezpieczać interesy klienta. Ale nie będziesz chyba kłócić się, że czytelny regulamin:

(1) może być wartością biznesową dla klienta, bo zadowala użytkowników końcowych usługi;

(2) może być efektem „WOW”, który pokaże, że jesteś prawnikiem/prawniczką lepszym niż inni!

2 NARZĘDZIA DLA CIEBIE

Wytyczne. Jednym z dokumentów, które z dużym prawdopodobieństwem tworzyć będziesz dla klientów, jest Polityka Prywatności (lub inny dokument wymagany przez artykuły 12-14 RODO). 

Zachęcam się do posiłkowania się w tym zakresie TYMI WYTYCZNYMI Grupy Roboczej art. 29. Podpowiadają one jakich środków używać, żeby osoby których dane dotyczą z łatwością zrozumiały jak przetwarzasz informacje o nich.

Jasnopis. Jeśli chcesz przetestować stopień trudności tekstu, który stworzyłeś, możesz dla zabawy użyć jasnopis.pl. To strona podpowiadająca Ci jaki rodzaj odbiorcy byłby w stanie zrozumieć stworzony przez Ciebie tekst (np. „tekst zrozumiały dla przeciętnego Polaka”). 

A WIĘC DO DZIEŁA! MOŻE STWORZENIE TAKIEGO CZYTELNEGO REGULAMINU STANIE SIĘ TWOIM CELEM NA KOLEJNY KWARTAŁ?