W USA parlamentarzyści debatują nad nowym prawem. Ma wprowadzić szereg wymogów co do tego, jak powinien wyglądać czytelny dla odbiorców regulamin. W tym wpisie chcę Cię nieco zainspirować i dać Ci ściągawkę z „Contract User Experience” do użycia przy Twoich własnych dokumentach.
90% użytkowników, rozpoczynając korzystanie z usług online, nie czyta regulaminów przed ich zaakceptowaniem (link).
Szczerze mówiąc jest to dla mnie absolutnie zrozumiałe. Sam w większości przypadków należę do tej grupy.
A co by się stało, gdyby do zajrzenia do regulaminu zachęciła mnie nadzieja, że zapoznanie się z nim będzie proste i przyjemne?
TLDR ACT, CZYLI AMERYKAŃSKI STANDARD REGULAMINU
W styczniu 2022 grupa amerykańskich parlamentarzystów zaproponowała uchwalenie TLDR Act (oznacza to Too long, didn’t read – po takim skrócie w komunikacji korporacyjnej zawiera się streszczenie bardziej złożonego komunikatu adresowanego do odbiorcy).
Jak myślisz, jakie wymogi co do treści regulaminów powinny znaleźć się w ustawie regulującej prostotę ich odbioru?
Parlamentarzyści postawili na między innymi na następujące:
– regulamin ma rozpoczynać się od informacji ile czasu zajmie zapoznanie się z nim (np. przez podanie liczby słów);
– do tego podane powinno być streszczenie najważniejszych praw i obowiązków klienta;
– zawarty powinien być spis „danych wrażliwych” przetwarzanych w ramach świadczenia usługi, a towarzyszyć powinien mu diagram obrazujący przepływ tych danych.
TLDR Act wymaga jednocześnie ujawnienia szeregu informacji z zakresu przetwarzania „danych wrażliwych”. Między innymi co do tego jak można doprowadzić do ich usunięcia.
To akurat dla nas, Europejczyków, RODOwy standard 🙂
CZAS NA REFLEKSJĘ
Mam nadzieję, że powyższe propozycje nieco Cię zainspirowały. A jak prezentują się tworzone przez Ciebie regulaminy?
Oprócz manewrowania w gąszczu regulacji, które należy uwzględnić przy pisaniu wzorców umownych, masz przestrzeń na zastanowienie się, czy odbiorca go zrozumie?
Tak, wiem – przede wszystkim należy pamiętać, że regulamin ma zabezpieczać interesy klienta. Ale nie będziesz chyba kłócić się, że czytelny regulamin:
(1) może być wartością biznesową dla klienta, bo zadowala użytkowników końcowych usługi;
(2) może być efektem „WOW”, który pokaże, że jesteś prawnikiem/prawniczką lepszym niż inni!
2 NARZĘDZIA DLA CIEBIE
Wytyczne. Jednym z dokumentów, które z dużym prawdopodobieństwem tworzyć będziesz dla klientów, jest Polityka Prywatności (lub inny dokument wymagany przez artykuły 12-14 RODO).
Zachęcam się do posiłkowania się w tym zakresie TYMI WYTYCZNYMI Grupy Roboczej art. 29. Podpowiadają one jakich środków używać, żeby osoby których dane dotyczą z łatwością zrozumiały jak przetwarzasz informacje o nich.
Jasnopis. Jeśli chcesz przetestować stopień trudności tekstu, który stworzyłeś, możesz dla zabawy użyć jasnopis.pl. To strona podpowiadająca Ci jaki rodzaj odbiorcy byłby w stanie zrozumieć stworzony przez Ciebie tekst (np. „tekst zrozumiały dla przeciętnego Polaka”).
A WIĘC DO DZIEŁA! MOŻE STWORZENIE TAKIEGO CZYTELNEGO REGULAMINU STANIE SIĘ TWOIM CELEM NA KOLEJNY KWARTAŁ?

